1 – Bramante, Michelangelo și Capela Sixtină
Poate că nu știai, dar lui Michelangelo nu prea îi plăcea să picteze. De fapt, prefera mai mult sculptura. Dar atunci de ce a pictat bolta Capelei Sixtine? Potrivit lui Vasari, Michelangelo a pictat Capela Sixtină pentru că a fost angajat direct de Papă la sfatul lui Bramante, care voia să-l umilească și să-l favorizeze pe prietenul său, Raffaello în fața pontifului. Bramante cunoștea lipsa de experiență a lui Michelangelo în pictură și în special în fresce. Din acest motiv, Michelangelo a refuzat de nenumărate ori pictarea Capelei Sixtine până când, provocat de mânia Papei, a fost nevoit să accepte.
Când Michelangelo s-a trezit nevoit să construiască schela pentru a-l sprijini în timpul lucrării sale, și-a dat seama că planul lui Bramante era să-i creeze probleme. Nu stiu daca ați vizitat vreodată Capela Sixtină dar cu siguranță ați observat din fotografii înălțimea boltii: 21 de metri!
Pentru a ajunge acolo sus, Michelangelo avea nevoie de o structură care să-l sprijine în munca sa și, mai presus de toate, să fie stabilă.
Michelangelo a conceput un sistem inovator pentru construcția schelei care a fost atât de eficient încât a putut fi folosit și mai târziu.
2 – Problema tencuielii
Înainte de a începe să picteze Capela Sixtină, Michelangelo trebuie să vadă ce face cu tencuiala. A decis să nu se bazeze pe amestecul tradițional florentin din var și nisip, ci să inoveze și să experimenteze un nou amestec pe bază de var și un material de origine vulcanică, puzzolana.
Primele experimente au fost un adevărat dezastru. Michelangelo a greșit proporțiile și o parte din munca sa începu rapid să se deterioreze.
Din fericire, artistul a continuat să insiste cu ideea sa. A găsit în cele din urmă proporțiile potrivite, făcând ca fresca din Capela Sixtină să fie nu doar una dintre cele mai frumoase din istoria artei, ci și una dintre cele mai bune din punct de vedere tehnic.
3 – Falsa plecare a lui Michelangelo de la Vatican
Michelangelo a lucrat la Capela Sixtină timp de 4 ani iar în tot acest timp, nu a lăsat pe nimeni să vadă ce face, nici măcar pe Papă.
Pontiful, însă, extrem de curios, a insistat să vadă bolta Capelei Sixtine. Exasperat de cererea Papei, artistul a decis să pună la încercare răbdarea Sfântului Părinte și să întindă o capcană.
Michelangelo a spus că trebuie să meargă la Florența pentru afaceri și că va sta câteva zile recomandând să nu intre nimeni în Capela Sixtină.
Curiozitatea Sfântului Pontif era însă mare astfel încât a reușit să deschidă ușile, însă o dată intrat l-a găsit pe artistul care doar se prefăcuse că trebuie să plece și care, în schimb, se închisese pur și simplu înăuntru.
Înfuriat, Michelangelo a amenințat că va lăsa lucrarea neterminată, amenințare pe care, din fericire, nu a pus-o în aplicare.
4 – Reprezentarea lui Dumnezeu
Una dintre cele mai emblematice și mai frumoase fresce din Capela Sixtină este cu siguranță cea a Creației lui Adam. Un detaliu interesant se referă la inovația pe care Michelangelo a implementat-o în reprezentarea figurii lui Dumnezeu. Înainte de Michelangelo, Dumnezeu era aproape întotdeauna reprezentat într-o poziție frontală, în mijlocul norilor și cu mâna îndreptată în jos, ca și cum i-ar judeca pe oameni.
În Capela Sixtină, Michelangelo îl reprezintă în schimb pe Dumnezeu din profil, cu un corp destul de musculos și o barbă lungă albă, asemănătoare zeului grec Jupiter.
De altfel, în 1990, în jurnalul Asociației Medicale din America de Nord, dr. Frank Lynn Meshberger a publicat un articol privind poziția îngerilor în Crearea lui Adam. Potrivit acestuia, modul în care Michelangelo Buonarroti ar fi reprodus inteligența angelica este de fapt o reprezentare perfectă a creierului uman. Pe scurt, ar fi simbolul perfect al modului în care inteligența și puterea creatoare sunt transmise de la Dumnezeu către om.
5 – Singurătatea lui Michelangelo
Michelangelo a finalizat construcția bolții într-o totală singurătate, dar la început lucrarea a început într-un mod foarte diferit. Pentru a decora capela, au fost desemnați și studenți care trebuiau să-l ajute pe artist să-și creeze opera maiestuoasă. Nu ar fi făcut scenele principale, dar cu siguranță l-ar fi ajutat în cazul lucrărilor mai grele.
Vrei să știi ce s-a întâmplat?
Michelangelo nu a fost deloc mulțumit de aceștia. Îi considera nepotriviți, nu suficient de buni sau nu suficient de dedicați meseriei, astfel încât într-o zi i-a alungat de pe șantier. S-a închis în interiorul Capelei Sixtine și se spune că nu se ducea nici măcar acasă să doarmă.
În frig și în singurătate totală, Michelangelo a terminat singur Capela Sixtină în 4 ani. Forțat de insistențele Papei, el a deschis porțile lucrării pe 31 octombrie 1512.
O considera încă imperfectă.